Noam Chomsky (I) … Interrompem la publicitat per donar pas a la informació i de seguida tornem

La Esmena I de la Constitució dels Estats Units fa referència a la llibertat d’expressió, de premsa, de religió, de reunió i de petició al govern:

FIRST AMENDMENT: Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances. ‘El Congrés no aprovarà cap llei per la qual adopti una religió oficial de l’estat o que prohibeixi el lliure exercici de la mateixa, o que restringeixi la llibertat d’expressió o de premsa, o el dret del poble a reunir-se pacíficament i a demanar al govern la reparació de greuges.’

La diversitat d’opinió, així com l’expressió de la mateixa, està garantida per llei als EE.UU., tanmateix, Noam Chomsky (1928) és profundament crític amb el paper que juguen els mitjans de comunicació del seu país als que, com diu Busquet, acusa sense embuts de fer d’altaveus acrítics de la propaganda governamental especialment en tot allò referent a la política exterior i de defensa (La recerca comunicativa, 2010: 27).

Aquest autor discrepa de la imatge dels mitjans com ens veraços i independents de les institucions “Por el contrario, el modelo de propaganda deja entrever que el ‘propósito social’ de los medios de comunicación es el de inculcar y defender el orden del día económico, social y político de los grupos privilegiados que dominan el Estado y la sociedad del país” (Los guardianes de la libertad, 2000: 341) i fa responsable a l’estructura socioeconòmica del país d’aquesta realitat. Els grans mitjans de comunicació constitueixen grans corporacions que exerceixen un control vertical i horitzontal dels mèdia com publica Who owns the media?, que al seu torn estan integrades en grups encara més grans i que moltes vegades són aliens al sector –el control de la CBS per la multinacional General Electric és un cas paradigmàtic-. Les empreses anunciants són les que mantenen econòmicament aquest complex conglomerat.

El resultat d’aquesta interrelació empresarial és una subversió de papers: els anunciants són els clients dels mèdia i l’audiència és el producte a vendre. El públic es converteix en mercaderia. Els continguts que serveixen els mitjans no s’orienten doncs a fornir informació a l’audiència sinó a satisfer els interessos dels grans grups mediàtics que es converteixen en poderosos mitjans de pressió. La discrepància o el tractament crític de la informació es permet, fins i tot, es fomenta, però sols en la mesura en què aquesta no s’enfronta ni posa en evidència el sistema sociopolític ni la ideologia dominant. Així el desvetllament del cas Watergate va resultar un escàndol no pels fets en si –l’espionatge polític- sinó perquè aquest afectava les elits del país i atemptava contra interessos de la comunitat empresarial relacionada amb el partit demòcrata. En canvi, qualsevol acció similar executada per les forces de l’estat, aplicada a minories polítiques o moviments d’arrel popular tenen, en el millor dels casos, un tractament marginal en els mitjans i gaudeixen de l’aquiescència de la massa social.

Chomsky adverteix que no sols el públic és víctima de la manipulació informativa, del pensament únic, els professionals de la comunicació pateixen en pròpia carn aquesta situació. Alguns d’ells es revelen contra el sistema però les conseqüències són massa cops molt difícils de tolerar. La penalització va des de l’ostracisme professional fins al sacrifici personal més extrem “(…) unos cincuenta cadaveres ilustran dramàticament los costes sufridos por los periodistes independientes por desviarse de la autoridad. (…) estas oportunidades [trabajar, ganar respectabilitat] bien pueden ser negades a quienes no se contentan con transmitir las interpretacions de la propaganda del Estado como si ésta fuese la realidad” (ibid. pàg. 352).

Aquesta trista realitat és la que apareix al documental Ombres de llibertat emès a TV3 el 9 d’aquest mes: periodistes degradats que acaben renunciant a la feina o vilipendiats fins a l’extrem que posen fi a la seva vida. En aquest programa es mostra com sols és possible un producte informatiu crític i profund en canals alternatius de comunicació escassament dependents dels circuits comercials i més propers i interactius amb comunitats petites i locals. També queda patent com n’és de difícil la supervivència d’aquests mitjans marginals i de quina manera els “grans” fan tot el possible per engolir-los, fins al punt de provocar canvis legislatius que atempten contra l’esperit de la mateixa Constitució americana. La línia exposada coincideix plenament amb el pensament defensat per Chomsky “[les emissores de ràdio no comercials] ofrecen una visión del mundo, profundidad informativa, y un alcance en la discusión y los debates que generalment no se encuentran en los principales medios de comunicación” (ibid. pàg. 355). L’autor expressa la necessitat de limitar el control que els interessos comercials exerceixen sobre els mèdia i ampliar l’accés a aquests darrers de la major varietat de comunitats possible. La qualitat democràtica de la societat, ens diu, depèn de la lliure circulació de la informació i de l’existència d’uns mitjans independents.

Fonts bibliogràfiques:

Busquet, Jordi; Medina, Alfons; Sort, Josep. “La recerca comunicativa” a: Mitjans de comunicació digital. Història i actualitat. Barcelona: FUOC, 2010

Chomsky, Noam; Herman Edwuard S. “Conclusiones” a: Los guardianes de la libertad: propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas. Barcelona: Crítica, 2000

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s