Atrapats en la ficció

Yo sueño que estoy aquí
destas prisiones cargado,
y soñé que en otro estado
más lisonjero me vi.
¿Qué es la vida? Un frenesí.
¿Qué es la vida? Una ilusión,
una sombra, una ficción,
y el mayor bien es pequeño:
que toda la vida es sueño,
y los sueños, sueños son.

CALDERÓN DE LA BARCA

Jean Baudrillard (1929-2007) considera que la simulació ha suplantat la realitat. Aquest provocador pensador diu “Disimular es fingir no tener lo que se tiene. Simular es fingir tener lo que no se tiene. Lo uno remite a una presencia, lo otro a una ausencia” (Cultura y simulacro, 1978: 8). D’aquesta manera la simulació el que fa és amagar que al darrera no hi ha més que buit. Però què succeeix si la simulació és tant perfecta que resulta plenament creïble? Doncs que es genera una realitat il·lusòria que malgrat no representar res real, és. Com qualifiquem seguint l’exemple de Baudrillard els símptomes d’una malaltia psicosomàtica? Els símptomes són certs, la malaltia inexistent. És un realitat que es sustenta en el no res, una “hiperrealitat”, segons les seves paraules.
El nostre món és un generador continu d’hiperrealitats que s’ancoren i es reprodueixen a través de les TIC. Els mèdia són en si mateixos un mer simulacre. Un producte paradigmàtic d’aquesta impostura són els reality show televisius. Allà les relacions humanes es transformen en un espectacle. Sota la pretensió d’observar el comportament humà el que es fa és construir una magnífica obra teatral: els personatges es seleccionen, les situacions es provoquen. L’espectador “compra” el producte com si adquirís un tros de vida dels participants i pren partit a favor d’uns i en contra d’altres. Que les circumstàncies de convivència mostrades en aquests programa siguin més verídiques o més falses és irrellevant, tanmateix, allò no és la vida és un producte de laboratori, un producte que segueix les regles de l’entreteniment cultural del gran públic.
Quina és la il·lusió que ofereix aquest tipus de producte televisiu? D’una banda, la de la rellevància a persones que fora del mitjà no deixen de ser subjectes totalment anònims i, possiblement, anodins; d’altra la de l’interès de la quotidianitat, de les situacions intranscendents. Els que allí apareixen forgen un personatge que no respon ja al subjecte real sinó al que neix en el programa. El “nou ésser” és popular, viu una realitat en la qual s’espera que faci, que digui coses, obté una notorietat que sols té sentit en aquest entorn hiperreal dels mèdia. Quan retorna al seu mitjà natural recupera els atributs de la seva circumstància vital; en el cas que es prorrogui el seu interès mediàtic, aquest està sempre en relació amb l’estereotip del personatge fictici que ha aparegut no en funció de l’individu real.
Tanmateix, aquest individu real viu moltes altres experiències a través de procediments de simulació, com esmenta el company Jesús Aguilera en el seu post Ficció, realitat i simulacre: els sobrenoms mitjançant els quals es relaciona a internet o els jocs de tot tipus en què pot participar de manera virtual. És la nostra època en què sembla que tot pressiona per que siguem més allò que no som que el que som: hem de ser eternament joves – la indústria de l’estètica és un dels grans negocis de l’actualitat-; hem de conèixer altres realitats humanes i geogràfiques –viatgem arreu però paradoxalment el turista se sent incòmode quan es troba en circumstàncies que no es corresponen als seus paràmetres culturals (de confort físic i emocional)-. Ara podríem parlar d’un “malestar en la cultura” que ja no és el descrit per Freud sinó el perill de perdre’ns entre les múltiples possibilitats de ser i de viure.

Fonts bibliogràfiques:

Baudrillard, JeanCultura i simulacro. Barcelona: Editorial Kairós, 1978

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s